Spørger anmodede Skatterådet om at bekræfte, at Spørgers pose ikke var omfattet af afgiftspligten for poser efter emballageafgifts-lovens § 2 a.
Spørgers pose var fremstillet af PP (polypropylen) med udvendig laminering.
Det var Skattestyrelsens vurdering, at spørgers pose var tilstrækkelig robust til at kunne sidestilles med et bærenet, hvorfor spørgers pose vurderedes at være til gentagen brug, og derfor ikke var afgiftspligtig.
Emballageafgiftsloven § 2 a
Lovbekendtgørelse nr. 600 af 5. maj 2020 om afgift af visse emballager, poser og engangsservice (Emballageafgiftsloven)
Lov nr. 488 af 1993
Den juridiske vejledning 2024-1, afsnit E.A.7.1.6
Spørgsmål
Svar
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørgers ønsker svar på om, der er poseafgift på den fremsendte taske fremstillet i PP (polypropylen).
Spørger har oplyst følgende:
Skattestyrelsens beskrivelse af posen
Spørger har endvidere afgivet følgende generelle oplysninger om kvaliteten af kvaliteten af materialet som pp-poser fremstillet af:
Polypropylen, PP-plast
Polypropylen er blandt de mest udbredte plasttyper. Det er en hård plasttype, der bl.a. bliver brugt i medico -og tøjindustrien.
Polypropylen (også kendt under navnet polypropen eller forkortet som PP) er et hårdt termoplastisk materiale. Materialet har som udgangspunkt en hvidlig til farveløs egenfarve, og den kan indfarves i stort set alle farver.
Polypropylen er efter polyethylen den mest anvendte plasttype. Materialeegenskaber for polypropylen: Polypropylen er i stand til at flyde i vand, og materialet kan modstå høje temperaturer (op til 120 grader), hvilket gør det muligt at sterilisere produkter af polypropylen, hvis man koger dem. Det er en fordel bl.a. i forhold til genanvendelse.
Plasttypen har kemiske egenskaber, der bl.a. indebærer, at det er svedtransporterende samt nemt at vaske rent og tørre igen. Udover polypropylens kemiske egenskaber og evne til at modstå høje temperaturer, er materialet også meget udbredt pga. dets styrke og sejhed.
Typiske anvendelser af polypropylen (PP-plast):
Polypropylen er en af de mest udbredte termoplast typer. Det skyldes ikke mindst, at det bliver anvendt i mange forskellige sammenhænge og produkter, såsom gryder, tønder, møbler, film, vævede poser, flaskehætter, bilstødere osv.
Nøgleord: Høj styrke. God til genanvendelse: Kan modstå høje temperaturer (kan koges). Kan flyde på vand
PP woven
PP Woven er betegnelsen for vævet polypropylen. Det vil sige at PP fremstilles i tråde som efterfølgende væves sammen, hvilket gør at materialet opnår en høj styrke. PP woven benyttes til en lang række produkter som kræver høj styrke.
PP woven benyttes f.eks. til bigbags og presenning. Det også velegnet til at fremstilling af bærenet og tasker. Allerede ved 60 gr./m2 vil det være muligt at opnå en betragtelig styrke på et bærenet. Dog vil det have et mere taske / bærenet udtryk hvis der benyttes kvaliteter i 80 gr./m2. og derover. Ikea´s blå PP taske er fremstillet i 95 gr./m2.
PP woven kan ligeledes indeholde genbrugsmateriale men da det er vævet materiale bibeholdes styrken i væsentlig højere grad end PP nonwoven.
Laminering:
Begge kvaliteter PP woven og PP nonwoven kan forsynes med en klar plastfilm, som lamineres på ydersiden. Det giver bærenettet yderligere styrke og giver ligeledes mulighed for væsentlig bedre trykkvalitet da filmen trykkes på bagsiden og dermed er beskyttet af filmen. BOPP filmen er normalt ca. 10-25 gr./m2
Spørgers opfattelse og begrundelse
PP woven er noget af det stærkeste materiale, og sammenholdt med at tasken ligeledes er syet og er med forstærkede håndtag, giver det en robusthed, der lægger op til genbrug adskillige gange.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at spørgers pose ikke er omfattet af afgiftspligten for poser efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Begrundelse
Efter emballageafgiftslovens § 2 a, skal der betales afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 l.
Spørgers pose har et rumindhold på mere end 5 l samt har en hank.
Afgiften på poser blev indsat i lov om afgift af visse detailsalgspakninger ved lov 488 af 30. juni 1993. Afgiften tager ifølge bemærkningerne til lovforslaget sigte på at afgiftspålægge de typer af poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.
Det er Skattestyrelsens vurdering af posen, at den kan anvendes som en traditionel pose, dvs. til at bære ting i.
Det fremgår af Den juridiske vejledning, at afgiftspligten omfatter poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende, og at der er ikke afgift poser, der er umiddelbart sammenlignelige med bærenet og tasker, fx poser af meget kraftig plast.
I SKM2021.326.SR fandt Skatterådet, at en pose fremstillet af tekstillignende plastik (ikke-vævet polypropylen) var en afgiftspligtig pose. Posen fremstod porøs, var ikke forstærket i hverken syninger eller materiale, og kunne forholdsvis nemt perforeres, hvorfor posen ikke fremstod robust i samme omfang som fx bærenet og tasker. Posen kunne derfor ikke anses at være til gentagen brug på samme vis som bærenet og tasker mv.
Det er Skattestyrelsens indstilling, at spørgers pose ikke er omfattet af afgiftspligten, da spørgers pose kan sidestilles med en stofpose eller en taske i robust plastik, og at spørgers pose ikke er en pose, der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende. Det vurderes, at posen er til gentagen brug. Skattestyrelsen har i sin vurdering lagt vægt på:
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Lovgrundlag
Emballageafgiftslovens § 2 a
"Der svares tillige afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 l."
Forarbejder
Generelle bemærkninger til lov nr. 488/1993 (uddrag)
"Lovforslaget er et led i regeringens forslag om en gennemgribende omlægning af skattesystemet. Der henvises til bemærkningerne til det samtidig hermed fremsatte forslag til lov om ændring af personskatteloven og andre skattelove (Skatteomlægning). Lovforslaget, der indfører afgift af visse poser af papir eller plast m.v., er et led i miljøindsatsen.
Såvel ud fra et miljøsynspunkt som et konkurrenceforvridningssynspunkt bør poser såvel af papir som plast m.v. afgiftsbelægges.
Lovforslaget tager sigte på at afgiftspålægge de typer poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.
For at afgrænse afgiftspligtige poser i forhold til f.eks. de traditionelle affaldsposer, fryseposer og de brune papirsposer foreslås det kun at afgiftsbelægge poser med hank (eller forberedt til hank) eller lignende.
Det foreslås endvidere, at der fastsættes et mindstemål, således at små poser, der mere kan betragtes som emballage, ikke afgiftspålægges.
En pose, der opfylder disse kriterier er også afgiftspligtig, selv om den bruges som en almindelig emballage, pose og lign., f.eks. til frugt eller grønt hos detailhandleren. Derimod vil poser, der indeholder f.eks. mel, sukker, hunde- og kattemad, toiletpapir og køkkenruller, og som normalt er lukkede, ikke være omfattet af afgiftspligten, selv om de er forsynet med hank. "
Praksis
Skatterådet fandt, at spørgers pose var afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Spørgers pose var fremstillet af tekstillignende plastik (ikke-vævet polypropylen). Posen fremstod porøs, var ikke forstærket i hverken syninger eller materiale, og kunne forholdsvis nemt perforeres, hvorfor posen ikke fremstod robust i samme omfang som fx bærenet og tasker, og posen kunne derfor ikke anses at være til gentagen brug på samme vis som bærenet og tasker mv.
Den juridiske vejledning
E.A.7.1.6 Det afgiftspligtige vareområde for bæreposer (uddrag)
"Afgiftspligten omfatter poser (bæreposer) af papir eller plast mv. med hank eller lignende, fx stropper eller snipper, der kan sammenbindes, og som
Se EMBAL § 2a.
Der er ikke afgift på følgende poser
Fradrag for havdage – Norsk erhvervsfisker med bopæl i Danmark
Forhøjelse af fondens skattepligtige indkomst - Formålet er ikke almennyttigt eller almenvelgørende - Nægtet fradrag for uddelinger og hensættelser til almennyttige uddelinger samt hensættelse til konsolidering af fondskapitalen
Arbejdsudleje eller entreprise – Håndværkere
Forhøjelse af et selskabs momstilsvar - Salg af to ejendomme anset for momspligtigt
Køb og salg af biler – erhvervsmæssig virksomhed – økonomisk virksomhed