Spørgers pose blev af Skattestyrelsen anset for omfattet af afgiftspligten, da den ikke kunne sidestilles med en stofpose eller en taske i robust plastik. Spørgers pose blev vurderet til med rimelighed at kunne erstattes af en stofpose, bærenet, taske og lignende.
Skatterådet kunne ikke tiltræde Skattestyrelsens indstilling til svar og svarede i stedet "Ja" til spørgsmålet.
Skatterådet fandt, at posen kun vanskeligt kunne perforeres med en fingerspids og var tilstrækkelig robust til, at den kunne sidestilles med en stofpose, bærenet, taske og lignende. Spørgers pose blev således ikke omfattet af afgiftspligten for poser efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Emballageafgiftslovens § 2 a
Lovbekendtgørelse nr. 600 af 5. maj 2020 om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven)
Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.7.1.6 Det afgiftspligtige vareområde for bæreposer
Spørgsmål
Svar
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørgers ønsker svar på om, der er poseafgift på den fremsendte ikke-vævede pose fremstillet af RPET materiale (recycled polyethylenterephthalat)
Spørger har oplyst følgende:
Skattestyrelsens beskrivelse af posen
Spørgers opfattelse og begrundelse
Efter lovgivningen er poser fremstillet af plast og papir afgiftspligtige. Undtagen hvis de er at sammenligne med tasker og/el. bærenet.
Spørgers høringssvar
Vi undrer os over jeres indstilling.
I beskriver tasken som: "porøs" og "tasken kan forholdsvis nemt perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk" samt at "facon påvirkes ved moderat træk"
Vores opfattelse: Tasken fremstår som en taske der ikke er afgiftspligtig jævnfør. juridisk vejledning. Tasken fremstår ikke porøs og kan ikke perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk. Samtidig mener vi ikke at facon påvirkes ved moderat træk.
Slutteligt vil vi nævne at RPET er et meget stærkt materiale, på niveau med nylon og polyester som i øvrigt alle er poly (plastmateriale).
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at spørgers pose ikke er omfattet af afgiftspligten for poser efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Begrundelse
Efter emballageafgiftslovens § 2 a, skal der betales afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 l.
Spørgers pose har et rumindhold på mere end 5 l samt en hank.
Afgiften på poser blev indsat i lov om afgift af visse detailsalgspakninger ved lov 488 af 30. juni 1993. Afgiften tager ifølge bemærkningerne til lovforslaget sigte på at afgiftspålægge de typer af poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.
Det er Skattestyrelsens opfattelse efter en konkret vurdering af posen, at den kan anvendes som en traditionel pose, dvs. til at bære ting i.
Det fremgår af Den juridiske vejledning, at afgiftspligten omfatter poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende, og at der ikke er afgift på poser, der er umiddelbart sammenlignelige med bærenet og tasker, fx poser af meget kraftig plast.
Skatterådet anså i SKM2021.326.SR en pose fremstillet af tekstil-lignende plastik (ikke-vævet polypropylen) for afgiftspligtig. Det blev bl.a. begrundet med, at posen forholdsvis nemt kunne perforeres, og derfor ikke fremstod robust i samme omfang som fx bærenet og tasker.
Skatterådet fandt i SKM2024.274.SR, at en pose fremstillet af 100 pct. genbrugs R-PET med en kvalitet på 160 gram/m2, syet og hanke er påsyet med x-syning ikke var afgiftspligtig.
Skatterådet lagde i sin vurdering bl.a. vægt på:
Skattestyrelsen vurderer, at posen i indeværende anmodning er sammenlignelig med posen i SKM2021.326.SR med hensyn til holdbarhed, da begge poser forholdsvis nemt kan perforeres. Forskellen på syningernes og hankenes holdbarhed ved moderat træk kan ikke tillægges afgørende betydning i den samlede vurdering.
Det er Skattestyrelsens indstilling efter en konkret vurdering, at spørgers pose er omfattet af afgiftspligten, da spørgers pose ikke kan sidestilles med en stofpose eller en taske i robust plastik, og at spørgers pose er en pose, der med rimelighed kan erstattes af en stofpose, bærenet, taske og lignende. Det vurderes, at posen ikke er til gentagen brug. Skattestyrelsen har i sin vurdering lagt vægt på:
Svar på spørgers høringssvar
Spørger er ikke enig i Skattestyrelsens vurdering af, at posen fremstår porøs og forholdsvis nemt kan perforeres, og at faconen påvirkes. Spørger mener endvidere, at RPET er et meget stærkt materiale, på niveau med nylon og polyester som i øvrigt alle er et plastmateriale.
Hertil bemærkes at materialet skal være tilstrækkelig stærkt til, at posen kan sidestilles med en stofpose, hvilket vurderes ikke at være tilfældet for denne pose. Bl.a. tykkelsen på materialet er her af betydning, og spørgers pose har ikke en tilstrækkelig tykkelse og styrke til, at posen ikke kan perforeres, eller at posens facon ikke kan påvirkes.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Nej".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet kan ikke tiltræde Skattestyrelsens indstilling til svar og svarer i stedet "Ja" til spørgsmålet.
Skatterådet finder, at posen kun vanskeligt kan perforeres med en fingerspids og er tilstrækkelig robust til, at den kan sidestilles med en stofpose, bærenet, taske og lignende. Spørgers pose er således ikke omfattet af afgiftspligten for poser efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Lovgrundlag
Emballageafgiftslovens § 2 a
"Der svares tillige afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 l."
Forarbejder
Generelle bemærkninger til lov nr. 488/1993 (uddrag)
"Lovforslaget er et led i regeringens forslag om en gennemgribende omlægning af skattesystemet. Der henvises til bemærkningerne til det samtidig hermed fremsatte forslag til lov om ændring af personskatteloven og andre skattelove (Skatteomlægning). Lovforslaget, der indfører afgift af visse poser af papir eller plast m.v., er et led i miljøindsatsen.
Såvel ud fra et miljøsynspunkt som et konkurreceforvridningssynspunkt bør poser såvel af papir som plast m.v. afgiftsbelægges.
Lovforslaget tager sigte på at afgiftspålægge de typer poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.
For at afgrænse afgiftspligtige poser i forhold til f.eks. de traditionelle affaldsposer, fryseposer og de brune papirsposer foreslås det kun at afgiftsbelægge poser med hank (eller forberedt til hank) eller lignende.
Det foreslås endvidere, at der fastsættes et mindstemål, således at små poser, der mere kan betragtes som emballage, ikke afgiftspålægges.
En pose, der opfylder disse kriterier er også afgiftspligtig, selv om den bruges som en almindelig emballage, pose og lign., f.eks. til frugt eller grønt hos detailhandleren. Derimod vil poser, der indeholder f.eks. mel, sukker, hunde- og kattemad, toiletpapir og køkkenruller, og som normalt er lukkede, ikke være omfattet af afgiftspligten, selv om de er forsynet med hank. "
Praksis
Skatterådet fandt, at spørgers pose var afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Spørgers pose var fremstillet af tekstillignende plastik (ikke-vævet polypropylen). Posen fremstod porøs, var ikke forstærket i hverken syninger eller materiale, og kunne forholdsvis nemt perforeres, hvorfor posen ikke fremstod robust i samme omfang som fx bærenet og tasker, og posen kunne derfor ikke anses at være til gentagen brug på samme vis som bærenet og tasker mv.
Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af spørgers pose/bæretaske.
Posen/bæretasken var fremstillet af 100 pct. genbrug R-PET, 160 gram/m2. syet og hanke var påsyet med x-syning kunne ikke med rimelighed kræves erstattet af stofposer, bærenet, tasker og lignende, og posen var tilstrækkelig robust til at være til gentagen brug i samme omfang som fx bærenet og tasker.
Den juridiske vejledning
E.A.7.1.6 Det afgiftspligtige vareområde for bæreposer (uddrag)
"Afgiftspligten omfatter poser (bæreposer) af papir eller plast mv. med hank eller lignende, fx stropper eller snipper, der kan sammenbindes, og som
Se EMBAL § 2a.
Der er ikke afgift på følgende poser
Fradrag for havdage – Norsk erhvervsfisker med bopæl i Danmark
Forhøjelse af fondens skattepligtige indkomst - Formålet er ikke almennyttigt eller almenvelgørende - Nægtet fradrag for uddelinger og hensættelser til almennyttige uddelinger samt hensættelse til konsolidering af fondskapitalen
Arbejdsudleje eller entreprise – Håndværkere
Forhøjelse af et selskabs momstilsvar - Salg af to ejendomme anset for momspligtigt
Køb og salg af biler – erhvervsmæssig virksomhed – økonomisk virksomhed